یونان

خاطرات ورود به یونان بدون ویزای شینگن

جزایر یونان

در مطلب قبلی با عنوان “سفرنامه کشتی کروز و سفر بدون ویزا به یونان” از جزئیات سفری که تدارک دیده بودیم مطلع شدید و تا لحظات اولیه سوار شدن به کشتی همراه ما بودید.
حدود ساعت 14 و پس از اتمام برنامه آشنایی با اصول ایمنی اولیه کشتی که در طبقه پنجم و در کنار قایق های نجات برگزار شد به کابین برگشتیم، کشتی تازه راه افتاده بود. ترجیح دادیم تا به جای مراجعه سریع به رستوران برای ناهار، مناظر زیبایی از آبهای دریای اژه را از بالکن اتاق بر روی نیمکت ها تماشا کنیم. ساعت 15 و با حوصله تمام و سرک کشیدن در برخی از سوراخ سنبه های کشتی به سمت رستوران راه افتادیم. علاوه بر محلهایی که برای تهیه فست فود یا ارسال آنها به کابین در کشتی Celestyal Odyssey وجود دارد، دو رستوران برای صرف صبحانه، نهار و شام در این کشتی موجود است. با اینکه غذاهای یکسانی در این دو رستوران سرو می شود رستوران طبقه پنجم کلاس بهتری نسبت به رستوران طبقه ششم داشته و حداقل بر روی کاغذ استفاده از لباس رسمی در این رستوران اجباری است. چون کابین ما در طبقه پنجم قرارداشت به طور خودکار به رستوران این طبقه رسیدیم، تازه پشت میز نشسته بودیم که کارکنان رستوران اعلام کردند ساعت سرو غذا به پایان رسیده و ما باید به رستوران طبقه ششم مراجعه کنیم. خوشبختانه 10 دقیقه تا پایان کار رستوران این طبقه باقی مانده بود و ما فرصت یافتیم که اولین ناهار را بصورت سلف سرویس استفاده کنیم. غذاها چیزی ‎مابین غذای یونانی و ترک بود و در حد نسبتا قابل قبول برای روز اول. همانطور که قبلا نوشته بودم کارتی به هر کدام از مسافرین تحویل می شود که علاوه بر کنترل ورود و خروج، مثل بسیاری از هتل ها به عنوان کلید کابین عمل کرده و در نهایت مجوز شما برای استفاده از سرویس All Inclusive است. برای صرف سه وعده غذایی نیازی به ارایه کارت نبوده ولی برای دریافت هر نوع نوشیدنی ارایه کارت الزامی است. هیچ کدام از این خدمات هزینه اضافی نداشته و شامل نرخی است که برای رزرو کابین پرداخت کرده اید، صرفا برخی خوراکیها مانند پیتزا و ساندویچ که در رستوران کنار استخر سرو می شود یا بستنی و آبجو غیر الکلی Extra بوده و هزینه آن در کارت شما اعمال شده و هنگام ترک کشتی باید تسویه حساب نمایید. البته مثل تمام هتلها، استفاده از نوشیدنی ها و حتی آب مینی بار داخل اتاق هزینه های سرسام آوری دارد ولی میتوانید پس از استفاده، مشابه آن را از رستوران و سایر فضاهای کشتی تهیه و قبل از ورود خدمه کشتی جایگزین کنید. البته این راهکاری است که خدمه در عین صداقت به شما پیشنهاد میکنند!!
ساعت حدود 16 بود و طبق برنامه ما ساعت 16:30 به اولین جزیره از سفرمان در یونان میرسیدیم. Patmos جزیره ای کوچک و کم نام و نشان بود که به دلیل ازدحام کمتر توریست ها، جدیدا توجه بیشتری به آن شده است. مطابق برنامه اطلاع داشتیم که به دلیل عمق کم آب در بندر این جزیره، امکان پهلو گرفتن برای کشتی های کروز وجود ندارد و مسافرین با استفاده از قایق هایی که tender نامیده می شوند به جزیره منتقل می شوند، اما از نوبت بندی سوار شدن به این قایق ها خبر نداشتیم. روال کار بدین صورت بود که به دلیل ظرفیت پایین قایق ها و برای جلوگیری از ازدحام، شماره های 1 تا 8 در پذیرش کشتی قبل از ناهار توزیع می شد تا تقدم افراد برای سوار شدن و بالطبع پیاده شدن زودتر در جزیره را مشخص کند و ما که به اعلان های کشتی در این خصوص توجه نکرده بودیم در واپسین لحظات با گرفتن شماره 8 به عنوان آخرین مسافران کشتی پیاده شدیم. در توقف های وسط دریا معمولا دو خروجی در دو انتهای طبقه دوم کشتی برای پیاده کردن مسافرین اختصاص داده میشد که با نشان دادن کارت و تطبیق عکس سیستم، اجازه خروج از کشتی و سوار شدن به قایق داده میشد.
این روش پیاده شدن از کشتی یک ریسک بزرگ دارد و آن وقتی اتفاق می افتد که دریا طوفانی بوده و امکان تردد قایق ها وجود نداشته باشد. اگر این قدر بد شانس باشید، در فاصله چند صد متری جزیره داخل کشتی می مانید و برای شهری که آرزوی دیدن اش را داشتید و برای آن هزینه کرده اید افسوس میخورید.
خوشبختانه پای ما به راحتی و بدون هیچ کنترل مرزی به خاک یونان رسید. الان که این متن را مینویسم در شوک انفجارهای پاریس و بدتر از آن گزارشی هستم که ادعا می کند یکی از بمب گذاران از جزیره Leros یونان وارد محدوده شینگن شده است. متاسفانه همین مسائل و فشار بر یونان، می تواند سفرهای بدون ویزا را در آینده دچار مشکل کند.
میدان کوچکی با چندین کافه و رستوران در اطراف اسکله Patmos منتظر ما بود تا عصر پاییز را مهمان این جزیره کوچک باشیم. قبلا در Wikitravel و Tripadvisor خوانده بودیم که اینجا صرفا دو نقطه به نام های دهکده Chora و صومعه St. John بیشتر مورد توجه هستند. بر این اساس در ایستگاه تاکسی کنار اسکله و پس از چانه زنی موفق شدم یکی از راننده ها را راضی کنیم که با 20 یورو Chora و یا با 25 یورو هر دو جاذبه را بطور رفت و برگشت ببینیم. آماده سوار شدن به تاکسی بودیم که لیدر گروه سر رسید و با توجیه اینکه چیز خاصی در این دو مکان وجود ندارد مانع سوار شدن ما به تاکسی شد. ما را اینطور قانع کرد که فردا در جزیره رودس مناطق بسیار زیباتر و باعظمت تر از این به طور رایگان در اختیار شماست. ما هم راضی شدیم و به گردش کوتاه در کنار اسکله بسنده کردیم. لیدر فارسی زبان این کشتی، پسری بسیار خوش اخلاق و با مرام به نام شهرام، دنبال چنین فرصت هایی برای کمک به شماست و ما چند بار این را کاملا لمس کردیم.
یکی از نکات جالب توجه در تمام جزیره های یونان تابلو Free WiFi است که در تمامی کافه ها و رستوران ها به چشم میخورد. البته وای فای وقتی مجانی است که شما از خدمات کافه ها استفاده کنید و دلیل فراوانی آن هم، قیمت بسیار بالای اینترنت در کشتی است که حتی برای غربی ها هم غیر قابل توجیه است. به عنوان نمونه در کشتی ما هر ساعت اینترنت وای فای هفت یوروی ناقابل قیمت داشت که قبلا لیدر گروه به همین دلیل و البته با تاکید بر سرعت پایین، تمام هموطنان را از آن بر حذر کرده بود. اما مگر می شود اینترنت باشه، ایرانی باشه و رایگان استفاده نکنه!! شما هم اگر قصد سفر با این کشتی را دارید می توانید روش جالب و ابتکاری برای استفاده 24 ساعته اینترنت کشتی که شخصا کشف کرده ایم را درخواست کنید.

اقامت کوتاه ما در این جزیره همزمان با غروب آفتاب به سر رسید و در حالی که باد شدیدی می وزید به سمت قایقها حرکت کردیم. زمان برگشت هیچگونه اولویتی برای سوار شدن به قایق وجود ندارد و هر مسافری میتواند هر زمان که اراده کند به کشتی برگردد. در واقع در زمانی که شما در جزیره هستید، برنامه های کشتی تعطیل نیست و عملا قسمتی از موتورها مشغول تامین نیرو برای کشتی است.
تصمیم گرفتیم اشتباهی که در زمان بندی نهار دچار شده بودیم را جبران کنیم و بلافاصله به سمت رستوران طبقه پنجم حرکت کردیم. علاوه بر غذایی که به طور متعارف سرو می شد و هزینه اضافی نداشت، منوی غذاهای مکمل وجود داشت و اصرار گارسون ها ما را بر آن داشت تا یک شاه میگو با قیمت 17 یورو سفارش بدیم. شام را در حالی که روشنی های جزیره در تاریکی دریای اژه سو سو میزد خوردیم و به سمت سالن موسیقی که در طبقه ششم واقع شده بود راه افتادیم. برنامه نسبتا معمولی با اجرای افرادی از یونان، کوبا و انگلستان برپا بود. ظاهرا در سالهای قبل برای جلب مسافر بیشتر، برنامه های جذابتری در عرشه این کشتی و با حضور هنرمندان مشهور یونان اجرا شده است. سالن طبقه ششم دقیقا بر روی بخشی از کابین ها از جمله کابین ما واقع شده بود و چون تا نصف شب برنامه در آن اجرا میشد قبل از سفر نگران سر و صدای آن بودیم. اما کیفیت بسیار بالای عایق کاری صوتی کشتی باعث شده بود که در نهایت تعجب هیچ صدایی به خارج از سالن منتقل نشود. برنامه های موسیقی کشتی علاوه بر این سالن، در طبقه هفتم نیز ارائه میشد. برنامه های آرام تر در سالن پیانو در طبقه پنجم و همینطور در کنار استخر کوچک کشتی در طبقه هفتم وجود داشت.
هر روز یک خبرنامه در داخل کشتی در چهار صفحه به زبانهای انگلیسی و ترکی چاپ میشد. مطالبی مانند مسیر حرکت کشتی، زمان رسیدن به جزایر و حرکت از آنها، ساعات سرو غذا و حتی تخفیف فروشگاه های داخل کشتی در این صفحات وجود داشت. با گرفتن یک نسخه از پذیرش کشتی به سمت کابین حرکت کردیم. هوا عالی و دریا کاملا آرام بود، کشتی که آب دریا را با نورافکن هایش در حال شکافتن بود به پیش میرفت و این نور در تاریکی مطلق دریا حس عجیبی از ترس را القا می کرد. پنجره بزرگ بالکن را باز گذاشتیم تا با صدای برخورد آب به بدنه کشتی اولین شب سفر به یادماندنی را به پایان برسانیم.

ادامه دارد

کشتی کروز به جزایر یونان

آماده سازی پله برای اتصال کشتی به قایق ها – این کار به روش خطرناکی در حین حرکت کشتی صورت می گیرد و نزدیک بود نفر سمت راست از سکو سقوط کرده و به زیر کشتی برود

پیاده شدن از کشتی

جزیره patmos یونان

غروب خورشید و ساختمان اداره پست که در لحظات ورود به جزیره هم دیده بودیم

تزئین حوله

تزئین حوله توسط خدمه کشتی (البته با استفاده از عینک خودمان) – خبرنامه 4 صفحه ای در عکس مشخص است

با ثبت دیگاه خود ما را دلگرم کنید

46 دیدگاه در "خاطرات ورود به یونان بدون ویزای شینگن"

مرتب سازی بر اساس:   جدیدترین | قدیمی ترین
محسن

واینکه من دراصفهان از دو آژانس سرچ کردم اما نتونستن بدون ویزا برام اوکی کنن..شما از چه آژانسی پکیج تور راهماهنگ کردین؟

سلام خسته نباشید..عذر میخام آیا درسفر باکشتی کروز و بدون ویزا به یونان به شهر آتن هم میروید و اجازه گردش در شهر راهم دارید؟بدون ویزا و گرفتن اثرانگشت مگرممکنه بااین اوضاع سختگیری اروپا؟

amirali

سلام
آیا به نظر شما این تور ارزشش در حد تور هتل های ترکیه مثل مکس رویال هستش یعنی منظورم از لحاظ خدمات , اتاقها, استخر, رستوران, غذاها؟
چون من چندبار ترکیه رو رفتم این ماه میخواستم تور کشتی کروز رو انتخاب کنم نمیدونم استراحت و خوشگذرانیش در حد هتل های ترکیه هست یا نه
ممنون میشم راهنمایی کنید

طریقه استفاده از اینترنت و برای منم بفرستید

Media

با سلام و عرض خسته نباشید بابت نوشتن این سفرنامه ،
بنده هم قصد سفر با این کشتی را دارم. لطفا روش استفاده از اینترنت در کشتی را برای من هم ارسال کنید. ممنون

هما

سلام،از خوندن سفرنامتون واقعا لذت بردم، ماهم ماه دیگه عازم این سفر هستیم ،ممنون میشم روش استفاده از اینترنت رو به منم ایمیل کنید